Nya Level anlände i brevlådan idag och jag blir lite förundrad över hur Live Arcade-tjänsten och dess spel blir ignorerad i tidningen. I recensionsdelen blir PSN-spelen – Pixeljunk Monsters och Sky Diving betygsatta och recenserade precis som sig bör men inte en enda XBLA-titel går att finna förrän i retrosektionen en bit från slutet där en liten artikel för Sensible World of Soccer finns att skåda. På sidan bredvid finns däremot en uppsjö Virtual Console-spel representerade och bedöms i form av en jämförande text hur det står sig idag motsvarande förr. Ett par PSN-spel återfinns dessutom och ett ynka spel från Microsofts nedladdningstjänst. Men vem fan bryr sig om Tron liksom?
Hur kommer detta sig? Är det möjligtvis för svårt att täcka det enorma spelutbud som ständigt byggs på i form av minst ett nytt spelsläpp varje vecka eller är skribenterna ointresserade av dessa spel? Jag förmodar också att dessa spel knappast skickas ut i recensionsexemplar som vanliga spel gör och det kanske är där det hela skiter sig. Skribenterna måste antagligen betala för den här typen av titlar och det är säkerligen där skon klämmer som mest. Men då borde väl detta gälla PSN-titlar också? Virtual Console-titlarna går ju att fulspela på emulatorer och liknande så det är förmodligen inte samma problem där.
I vilket fall så hade jag gärna läst om vad folket på Level tycker om spelen som släpps på Live Arcade. När man själv åtminstone anser att många av spelen som släpps över XBLA innehåller mer spelglädje än mycket av det som släppts på skiva med en fet reklamkampanj bakom ryggen gör. Därför bör det finnas existensberättigande för dessa i en speltidning också enligt min mening.
Det ligger nog mycket i det du säger att de måste själva betala för spelen och då finns inte samma intresse att skriva om dem. Samtidigt borde det inte vara några problem för Microsoft att skicka ut ett gäng Livepoäng skivor till de olika recensenterna med uppmaning om att testa vissa spel.
Faktum är att man inte behöver betala för Live Arcade-lir. Level-gänget har med all säkerhet tillgång till PartnerNet, ett slags dolt Xbox Live som endast funkar på debug/utvecklarmaskiner.
Där kan man prova alla Live Arcade spel som kommit ut, och några som inte gjort det ännu till och med.
”Faktum är att man inte behöver betala för Live Arcade-lir. Level-gänget har med all säkerhet tillgång till PartnerNet, ett slags dolt Xbox Live som endast funkar på debug/utvecklarmaskiner.”
Jag har visserligen läst om att Super Play använder sig av just PartnerNet för att tanka hem spel till XBLA innan de har hunnit släppas. Men eftersom Level knappt nämner nåt om dessa spel i tidningen så känns det i så fall väldigt underligt om de har tillgång till samma funktion.