Game Informer är tidningen som inte alltför sällan ligger bakom de grymmaste ”scoopen” i spelvärlden. Denna gång har de nosat fram lite halvt häpnadsväckande info om Zelda-serien (om det är sant vill säga). I det nyaste numret kan man bland annat läsa att ett nytt kapitel i serien har varit under produktion sedan ett helt år tillbaka!? Med Twilight Princess purfärskt i handeln låter det ju som ett drömscenario för oss som inte kan få nog av svärdsvingande alvpojkar.
Dessutom hintar dem om att nästa del är här tidigare än vi anar. Ett lite kryptiskt meddelande kan tyckas då jag själv med många andra redan förstått att en helt Wii-dedikerad skapelse varit på gång när Nintendo vid upprepade tillfällen avslöjat att nästa Zelda-spel ska leta sig bort ifrån den traditionella mallen för hur ett Zelda-äventyr ska se ut och att Twilight Princess var det sista av sitt slag i serien. Men ändå. Ett års produktionstid är ändå starkt jobbat och med en hel del träning i hur kontrollen fungerar i och med det nyss släppta äventyret så blir det jävligt intressant att se hur nästa del i sagan kommer att bli gestaltad. Själv hoppas jag på en tillbakagång till Windwakers celshadade yta fast med en vuxen Link i huvudrollen och en mer mörk stil i samma anda som Okamis dunklaste områden. Vi kan lika gärna slänga med ett stänk av Majoras Masks suggestiva atmosfär när vi ändå håller på så har vi en vinnare.
Hur Wii-remoten ska implanteras för att ge spelet ytterliggare en dimension är väl förvisso den stora frågan. En mix av perspektiv kanske? Med tanke på konsolens möjligheter när det gäller förstapersons skjutare så är kanske inte en sådan vinkel i ett Zelda-lir helt omöjligt. Visserligen tror jag inte att ett spel i serien med endast ett sådant perspektiv någonsin blir verklighet (och det vill jag inte för den delen heller) men som valbart alternativ till huvudvinkeln lite som i Metal Gear Solid-spelen bör väl inte vara en omöjlighet? Med tanke på Metroid Prime 3:s fina omdömmen och komplimanger gällandes kontrollen så kanske det inte är så dumt ändå. Eller varför inte ett Zelda med det just nu populära Resident Evil 4/Gears of War-perspektivet? Finns det andra sätt att utveckla serien utan att trampa i gamla fotspår egentligen? Den som lever får se…
Till de lite tråkigare notiserna ur tidningen hör nyheten att det nya Zelda-spelet till DS -Phantom Hourglass är försenat till Oktober nästa år. Om det har nåt att göra med de kritiserade stylus-kontrollerna kan man bara sia om. Men många som spelat det demo som florerat på den senaste tidens spelmässor har klagat på det något klumpiga styrsättet i spelet. Med tanke på att spelet varit spelbart under en så lång tid som det faktiskt har och att produktionen pågått under en längre tid än normalt när det gäller bärbara spel så börjar åtminstone jag undra om en omfattande renovering pågår? Eller är det bara så att Nintendo ger allt för att det ska bli ett grymt spel? Troligen.