Wii – ett år senare: #8

 excite-truck-1.jpg

#8 – Excite Truck

Arkadracing med en grym fartkänsla är en beskrivning som funkar rätt så bra. Den rörelsekänsliga styrningen passar perfekt och med från föregångaren; Excite Bike följer givetvis Turboboosten. Denna lilla funktion är verkligen A och O i Excite Truck. Att hela tiden variera mellan turbofart och snigelfart är något man snabbt får lära sig men precis som från förr gäller det att se upp så att man inte överhettar sitt fordon.

Något som dessutom är riktigt bra med spelet är stjärnbelöningssystemet. Likt Burnout-spelen så uppmanas man att köra så snyggt som möjligt och varvtiderna värderas inte på samma sätt som i många andra racingspel. Här gäller det att köra så våghalsigt man bara kan istället. Perfekt avvägda hopp, klockrena landningar eller undvika att kolidera med träd med snygga manövrar är det som gäller i Excite Truck.

Men även solen har sina fläckar. I Excite Trucks fall är det den vidriga musiken. Maken till pissljummen tråkrock i ett spel har jag inte stött på. Som tur är kan man stänga av musiken eller helt enkelt ladda ett SD-minne med sina egna favoritlåtar och använda sig av i spelet. Dessutom saknas det djup. Ett mer omfattande karriärläge eller liknande hade inte skadat.

Betyg:

blockbetyg8.gif

I samma artikelserie:
Bubblare och introduktion
#10 – Sonic and the Secret Rings

En kommentar till “Wii – ett år senare: #8”

  1. Ett av de få RIKTIGT bra spelen på Wii imo. Som sagt, ljudet och avsaknaden av lite utmaning ibland är väl det enda skräpiga, men in med Anamanaguchi i SD-kortet och sedan är det bara att köra.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.