Vad: Äventyr
När: 2003
Plattform: Gamecube
Utvecklare: Nintendo
Betyg då: 10
Betyg nu: 10
Personlig analys: Windwaker har fått ta mycket skit sedan det släpptes. Och visst, det har sina brister. Som det låga antalet ”dungeons”, de långa transportsträckorna till havs och den utdragna jakten på triforce-bitar i slutet av spelet. Dessa kan jag hålla med om. Visserligen anser jag att de saker som är bra i spelet reparerar dessa snedsteg med råge och väger upp till tian jag anser det vara värt men oftast är det inte dessa saker folk klagar på. Det mest störande enligt dem är den grafiska stilen. Denna vackra, sagolika och tidlösa stil som jag själv älskar?! De har inte fattat någonting. Windwaker är och förblir ett grafiskt litet mästerverk som kommer åldras med mer värdighet än det mesta från samma generation. Punkt slut.
Tidigare Veckans spel:
Mike Tyson´s Punch Out!!
Toonstruck
Jag tillhörde aldrig Wind Waker-hatarna. Det är och förblir ett underbart spel, som i likhet med kanske endast Okami från denna konsollgeneration kan kallas tidlöst.
Men när jag ser trailern på Twilight Princess förstår jag att Wind Waker aldrig var vad jag önskade mig. Jag spelade det och älskade det, men det var aldrig så Zelda såg ut i mitt inre. Twilight Princess ser ut att kunna bli vad Ocarina och Time misslyckades med och Wind Waker struntade i – en värdig uppföljare till A Link to the Past.
Magnusson: Du är en klok herre. 🙂
Självklart så ser jag fram emot Twilight Princess och även den grafiska stilen i det spelet men ärligt talat så pirrade det minst lika mycket i magen när trailern för Windwaker presenterades första gången. Den celshadade Link med alla sina minspel och följsamma animationer förblir ändå min favorit av alla ”Linkar”.