En nästan skamlig kopia på Metroid-serien men en bra sådan kan sammanfatta vad jag tycker om Chair och Epics storslagna final i Summer of Arcade-serien på Live Arcade. Ena stunden blir jag nästan lite sur på Shadow Complex. Mest på grund av de uppenbara stölderna, men i sekvensen efter omfamnar jag spelet med kärleksfulla kramar och älskar det av hela mitt hjärta.
Det lever mycket på den utforskarglädje man känner igen från förr och på den punkten var jag såld redan innan jag satte mig ner med det. Ja, jag vet, jag är galen i spel med Metroidvania-upplägg. Tyvärr känns inte de egna små idéerna i spelet helt klockrena. Att skjuta inåt i skärmen (eller hur fan man ska likna det) är mer frustrerande än bra och gubben rör sig lite underligt. Inte för att jag brukar bry mig om hur högt karaktärer hoppar och realistisk fysik annars, men visst känns det lite skumt när han hoppar tre gånger sin längd när spelet i övrigt ser hyggligt realistiskt ut?
Sen är jag inte speciellt förtjust i ljudmixen. Det är alldeles för lite musik i spelet. Jag brukar tycka tvärtom annars men i fallet Shadow Complex känner jag inte att avsaknaden av en catchy melodi i bakgrunden är en stämningshöjare på det sätt det annars bör vara. Att det är knäpptyst i princip hela tiden gör bara att jag får känslan av att det saknas nåt. En sorts motsatt effekt.
Men nu låter det som jag hatar spelet och så är inte fallet. Shadow Complex är ett av årets största höjdpunkter för egen del och trots en del små brister så bör alla som gillar utforskarvänliga, actionspäckade, 2D-äventyr inhandla ögonaböj! 1200 Microsoft pengar är billigt för Shadow Complex och hör sen!
Ett underbart spel!
Jag håller med om att ”skjuta i djupled” inte är bra implementerat. Och det tappar ibland framerate för mig på vissa platser när det händer för mycket, och det ska det inte göra med denna rätt begränsade grafik om man jämför med andra spel som körs på samma 3d-motor.
Men ge oss fler metroidvania spel 😀
Håller helt med. Men visst är det ett bra spel. Men den saknar känslan jag får när jag spelar tex Metroid Fusion. Där känns det verkligen som jag är Samus och det får jag inte av SC.
fleischer: Ja, det är inte i närheten av Super Metroid eller Metroid Fusion varken stämningsmässigt eller spelmässigt. Men det känns ändå uppfriskande att spela ett spel av den här typen i mer verklighetsförankrade miljöer än man är van vid.
Berättandet i Shadow Complex är för övrigt skrattretande dåligt. Otroligt slarvigt genomfört. Men jag lär återkomma till det fler gånger. Har bara 90% av kartan och 80% items efter 7 timmars spelande.
Ibland kan jag ”wall jumpa” mig över vad som helst. Men ibland vägrar han helt enkelt att ”börja kravla” så jag kan dubbel hoppa mig upp för väggen. Mycket frustrerande i vissa lägen.
Riktigt bra spel med extremt bra flyt. Har upptäckt 85% av kartan nu och vill inte riktigt att det ska ta slut.
fleischer: Samma sak för mig. Det är det mest irriterande momentet för mig i spelet hittills. Att skjuta i djupled tycker jag inte är så frustrerande som detta.
Jag var väldigt skeptisk till det här spelet trots att jag älskar både Metroid och Castlevania, men jag måste säga att jag blev positivt överraskad av spelet. Visst har det sina brister, kontrollen kan vara jobbig och framför allt de där fienderna som gömmer sig i djupled är riktigt irriterande. Men det är ändå riktigt kul att utforska spelet och vissa rustningsdelar är riktigt underhållande.
Har spelat igenom spelet snart tre gånger och jag känner att 1200 M$ är ruskigt billigt för det här spelet. Hade lätt kunnat betala fullpris för spelet och hoppas fler tar upp Metroidvania-genren efter det här!