NXE och XNA – intryck

Så var uppdateringen här. Kortfattade intryck följer.

Jag gillar det mesta skarpt. Snabbare, snyggare och lättare att leta bland XBLA-spelen bland annat. Avatarskapandet kändes lite begränsat men duger. Jag tycker min Mii ser charmigare ut.

Såhär ser jag ut. Rätt likt faktiskt.
Såhär ser jag ut. Rätt likt faktiskt.

Något som jag tydligen helt hade missat är faktumet att Community Games-delen inte släpptes här utan bara i USA. Förbannat trist då jag såg fram emot detta allra mest. Har verkligen pluggat på om spelen och vilka som skulle inhandlas. Förhoppningsvis dyker det upp här snart.

Jag laddade ändå hem ett gäng XNA-spel från amerikanska Live men har inte köpt någonting. Bara testat trialversioner. Verkar alldeles för krångligt att beställa amerikanska Microsoft Points. Som väntat suger de flesta av dom men jag har hittat ett par godbitar som jag kommer att ta upp i kommande program av Radio Speltorsk och Nertankat.

In the Pit bygger verkligen på ett udda koncept till exempel. Det finns ingen grafik, bara en svart skärm. Det hela bygger istället på att man ska navigera sig fram med hjälp av de ljud man hör och kontrollens skakfunktion.  Jag lyckades lokalisera och käka upp en oskuldsfull tjej som var nerslängd i hålan innan trialversionen tog slut. Man är nämligen ett monster som bor i hålet och då och då så offras det människor som kastas ner till det glupska monstret. Det var faktiskt en väldigt häftig upplevelse. Jag har aldrig upplevt nåt liknande i spelväg tidigare.

Det fanns spel av den mer vanliga typen också. Being till exempel. Ett charmig plattformsspel. Weapon of Choice var ett annat. Förmodligen bland det bästa man kan hitta på Communitydelen. Ett tokröjigt shmup i Contra-stil. Rekommenderas. Blow var ett annat spel som imponerade. Klurigt pusselspel där man ska leda bubblor till målet genom att placera ut fläktar. Låter rätt tråkigt men visade sig vara en mycket angenäm upplevelse. Jag kommer garanterat att köpa.

Thats it. Testade ett par till som fått en del lovord på nätet men är knappast nåt att skriva hem om. Det döljer sig förmodligen fler pärlor bland de 32 spel som släpptes på amerikanska Live igår men jag nöjer mig med att ha testat dessa så länge. Community Games kan bli en lite väl dyr historia för egen del när det lanseras här annars. 😛

Om man vill läsa mer om dessa titlar kan jag rekommendera Gamerbytes och deras genomgång av alla släppta spel. Den är uppdelad i tre delar.

Del 1, del 2 och del 3.

1 reaktion på ”NXE och XNA – intryck

  1. Toppenbra tips! Tackar! Hade deadline och blev kvar på jobbet till kl. 23 igår så jag hann inte mer än att ladda hem uppdateringen och skapa min Mii… förlåt _avatar_ igår. 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.