XBLA och framtiden

De som följt bloggen under en period har förmodligen märkt att jag är väldigt förtjust i Live Arcade-tjänsten och dess spel. För er andra – så är det i alla fall. Bekvämligheten och distributionskanalen i sig själv är i min mening smått genialisk. Varje onsdag matas man med nya små guldkorn (i bästa fall) för en billig peng och man behöver aldrig ens lyfta på röven. Perfekt! Variationen på tillgängliga spel har vuxit sig enorm men någonting som fattas i XBLA-biblioteket är ett par riktigt bra plattformsskuttare.

Häromveckan släpptes visserligen N+ som innehåller massvis med precisionskrävande platåhoppande men är ändå inte riktigt ett klassiskt plattformsspel på det sättet jag eftersöker. Ett skitbra spel visserligen men alldeles för mycket fysik och pusselinfluerat för att klassas som ett renodlat plattformsspel. Nu är förvisso de två spel jag tänkte tillägna det här blogginlägget inte heller renodlade plattformare. Men inte heller långt ifrån.

Till att börja med ska jag pusha lite för det kommande XBLA-släppet – Braid. Vid en första anblick så ser det precis ut som vad jag önskar mig här ovan – dvs, ett klassiskt plattformsspel. Grafiken ser ut att vara handmålad i akvarellfärger och det hela ackompanjeras av maffig stråkbaserad orkestermusik. Själva tvisten med Braid och varför det inte helt och hållet kan klassas som ett renodlat plattformsspel är att man kan använda sig av tidsmanipulation för att ta sig förbi svårigheter i spelet. Man kommer exempelvis kunna spola tillbaka tiden för att tajma vissa hopp bättre bland annat. Filmen här nedan lär förmodligen förklara det hela bättre än mitt svammel så ser efter själva.

Presentationsfilm av Braid 

Braid-skaparens blogg

Det andra spelet jag ser fram emot är Fez. Det finns inga officiella uttalanden som bekräftar en kommande release till Live Arcade men efter ett uttalandet där en av utvecklarna nämner att det utvecklas på Microsofts egna utvecklarplattform, XNA så verkar det som om det är på gång till tjänsten.

Det består förvisso till en stor del av platåskuttande men här gäller det att precis som i spel som Super Paper Mario, Crush och kommande Echocrome att manipulera miljöerna för att nå nya plattformar. Till utseendet påminner det om ett äldre retrolir och ser charmigt ut som satan. Jag längtar. Se själva nedan.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=FrVVIVyLx-Y]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.