Eftersom mitt trådlösa internet strulat en hel del under den senaste månaden var jag tvungen att skaffa mig en ny router häromdan. Med den installerad och klar kunde jag återigen koppla upp mig mot Xbox Live. Därefter passade jag på att spela igenom det nyss släppta Blue Dragon-demot.
Ett väldigt mysigt RPG vad det verkar. Visserligen är jag inte så förtjust i alla dessa upprepande fightingsekvenser som alltid rollspelen svämmar över av men jag kan inte förneka att det både handlingsmässigt och designmässigt ser helt bedårande ut. Efter att de två uppdragen var avklarade så suktade jag genast efter mer tecknade rollspelsmiljöer. Blue Dragon kan mycket väl bli ett framtida köp.
Därefter tankade jag hem och avverkade demot som hela sveriges speljournalistkår beskrivit som en ”ond Pikmin-klon” – Overlord. Och den jämförelsen stämmer rätt bra faktiskt. Likt nyss nämnda spel ska man i Overlord styra små filurer och låta dem lösa problem, övervinna hinder samt slakta får (som visserligen inte var så vanligt i Pikmin kanske), allt detta för att blidka sin mästare. Ett kul och inte fullt så vanligt koncept men jag får trots allt en känsla av att det efter ett tag kan bli rätt så upprepande och trist.
Inte nog med det. Efter det så stiftade jag återigen bekantskap med den persiske prinsen i demoversionen av Prince of Persia på Xbox Live Arcade. En underbart genomarbetad remake av originalspelet vad det verkar. Så här välgjorda borde alla XBLA-spel vara. Eller kanske inte förresten. Då är risken för stor att jag vore ständigt pank.
Klassiska Prince of Persia bana ett fanns ju även som bonus i Sands of Time. Hur skiljer sig PoP Arcade emot det?
Jag är faktiskt lite osäker då jag aldrig testade det i Sands of Time men är det en direkt portning av originalspelet så står sig XBLA-spelet mycket bättre än den varianten i alla fall.
okej, men man kan inte springa på väggarna som i SoT utan istället måste man alltid hoppa?
Nja, man kan faktiskt springa lite uppför väggarna iofs. Men Classic-versionen innehåller inte i närheten alla de akrobatiska rörelser som förekommer i Sands of Time. Ett bra spel är det visserligen ändå trots den avskalade spelmekaniken.